Atkins

Det har varit lite dålig med uppdatering kring min vikt. Jag bävade lite idag för att att väga mig. Förra veckan var fullspäckad med sockerrik hotellfrukost. Gott! Men inte alls nyttigt. Det fanns till och med munkar och belgiska våfflor till frukost(!) Men vikten ser faktiskt rätt bra ut med tanke på vad jag vräkt i mig. Dessutom har jag inte tränat något heller. Fast man gick rätt mycket i Rom. Så här ser det ut:

Vikt och fett enligt min våg:
Vikt: 83,4 kg (+0,3kg)
Fett: 23,3 % (+0,1%)

Jag köpte en en bok när jag var upp till Mellbystrand senast. En bok om atkinsdieten. Efter ha läst drygt halva boken och även läst om LCHF(Low Carb High Fat) på nätet så verkar dieten mycket intressant. Den handlar om att begränsa kolhydratintaget. Genom att göra det får inte kroppen sitt förhandsval av bränsle, kolhydrater(glukos), och måste då ta av fettet. Det känns lite paradoxalt att äta massor av fett och protein när man ska gå ner i vikt. Men resonemanget är rätt logiskt. Jag tror stenhårt på att det funkar. Dessutom ska dieten vara bra för diabetiker och folk med hög blodtryck, inte för att jag är den riskzonen, men i alla fall :-) Jag började med dieten i tisdags morse. Vi får se på måndag om jag gått ner ytterligare. Tydligen ska man går ner rätt fort så fort kroppen ställt in sig på att förbränna fett istället för kolhydrater.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0