Linux

Sitter och pillar med Linux nu, närmare bestämt Ubuntu. Linux har blivit ett riktigt bra operativsystem. Snygg, snabbt och stabilt. Att det dessutom är gratis är ju inte heller fel. Jag har många gånger försökt gå över helt till Linux men har alltid gått tillbaka till Windows av slöhetsskäl. Windows kan jag riktigt bra, jag är van vid dess beteende och kan hantera det. Det bästa är att helt ta bort Windows och tvinga sig att använda Linux. Då lär man sig fortast. Jag tror övergången skulle fungera bra för mig, jag har i princip slutat använda Office-paketet. Dokument skriver jag i Latex. Då får man det snyggt och fint i .pdf på en gång. Kalkylprogram var år och dar sedan jag använde. Behövs det finns ju Open office.

Men men, hursomhelst så jag har en extra dator jag kör linux på nu. En slö gammal häck med 1GB minne och en AMD XP 2000+ processor. Det går förvånandsvärt fort måste jag säga. Jag har länge varit sugen på att ha en hemmaserver och den här skulle ju faktiskt passa alldeles ypperligt. Det är bara en större hårddisk jag behöver å sen ställa datorn någonstans där den varken syns eller hörs :-) Nackdelen är att jag då kommer ha två datorer igång -> dyr elräkning.

Förresten, reklamen som ni ser på bloggen är inte min. Så jag tjänar tyvärr inga pengar på det. Det är blogg.se som gör det. Jag ser dock inte reklamen eftersom jag använder Firefox med ett plugin som tar bort all jobbig reklam :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0